Bodins RullarRunt

Vi blev helt plötsligt med husbil och drog till Italien..underbart ,annorlunda och otroligt härligt! Frihet på 15 kvm! Familj och vänner..här kan ni följa med oss!! 😂

Arrivederci..

Publicerad 2015-07-19 22:54:46 i Italien 2015,

..säger vi till Piombino..mysigt ställe men allt för tajt mellan de rullande ekipagen. Det kommer inte ens in en vindpust mellan, så vi bestämmer oss för att rulla vidare mot La Spezia. Denna stad/by ligger nån mil utanför Cinque Terre, de fem byarna som hänger och klättrar på bergen i alla dess färger. Skall vara helt magiskt har vi hört talas om. Nu hoppas vi innerligt att campingen är relativt nära så vi tar oss in till en av de hängande byarna iallafall gåendes eller med nått annat fordon..Man får INTE åka bil överhuvdtaget där eller förmodligen går det inte heller då byarna är så små och liksom hänger ut på bergen..har jag hört..men vi får väl se och höra oss för där. 
Vi tar en prommis  med efterföljande frukost för att få krafter..innan det är dags..sen kör vi..in med skynken handdukar vattenslang skålar bord stol korg hundgård sopor el markis och sist måste ju pressen sopas av för att få följa med vidare..ja det är strikt order på det från högre ort..!! Inte komma lite grus i bagaget inte..nää stå i 50 graders värme och sopa..de är grejer det!! 

Nu Är vi färdig för avgång, passagerare i burar, Oskar vet vart vi ska..så nu full Auto på AC och iväg!! En liten detalj kvar, justja, betalning..jamendå när vi kör fram har mannen i luckan tagit en liten paus och är inte på plats..soon back..står det på En liten lapp. Soon back för en Italienare skulle jag tippa kan vara allt från 15 minuter till ett par timmar..för dom är väldigt bra på tålamod..ingen stress..lugn å ro..lunka fram..prata med varann och hjälpa varann..men i väldig lugn och ro..han kom hallelujah!! Bara efter vi stått där en kvart..han kom pratandes i telefonen, och han ville prata klart så vi fick allt vänta en kvart till..sen log han och iordningställde våra kvitton och vinkade adjö..i lugn å ro!! Italienare de..jag är avundsjuk på deras tålamod och lugn!! Fina människor..tänker nog som så att  "var sak har sin tid" det borde vi Svenskar ta efter mer av! 

Så när vi har åkt ca 13 mil anländer vi till La Spezia och bestämmer oss att ändra navigatorn till första bergsorten så får vi se vart den tar oss. Sagt och gjort Riggiamore, tror det stavas så, ställs in och vi börjar åka uppåt och uppåt..vägen smalnar mer och mer..vi bestämmer oss för att stanna där det står lite folk och gå ut och kika. Där ligger en restaurang med fantastisk utsikt över bukten, det finns även en liten parkering så vi bestämmer oss för att vända..vi inser..går inte..även om vi kommer upp för det gör man..vart ska vi parkera..och vart ska vi vända..och det är Söndag, alla även Italienarna är ute  just där verkar det som..visst är vi mogna-nästan övermogna..i vårat beslut..men vi vänder..



..och styr mot ställplatsen, medans vrider och vänder vi frågan mellan varandra..hur göra..hur ta oss dit upp till byarna..det är 36 grader i skuggan..ta taxi upp och gå flera mil kanske däremellan byarna..alternativet jag ser är att vi hyr en liten bil imorgon...men vi kan fortfarande inte ÅKA runt..antar vi..vi avvaktar tills vi kommer till ställplatsen!! Ja det enas vi om..
Tur det..För DÅ blev valet väldans enkelt när vi väl hade åkt genom industriområden, hamnens lastområden, containrar i massor, har aldrig sett så många staplade ovan och under..längst därborta kommer en liten inkörsport och där är ställplatsen till vänster. Asfalt inhägnad och bara näää stod det på den!! Det blev enkelt inget att diskutera.. Vi åkte FÖRBI..ingen av oss säger något..kommentarer var totalt överflödiga. Asfalt inhägnad industriområde 36 grader i skuggan, bör ligga på 60 grader där ute..Nej det blir inget Cinque Terre!! Vi får planera det till nästa år och åka tidigare årstid isf,  eller kanske en weekend resa just dit..känns just nu som jag hellre kan sätta mig, ta fram kritor och papper och måla några färgglada hus på ett berg som vi kan titta på, hellre än detta..näni många små bås har jag klivit in i under dessa veckor men inte denna boskaps inhägnad på asfalt..näpp!! Men det finns ingen annan camping heller i närheten..vi åker runt i La Spezia och tittar runt på staden, läs letar oss ut, under tiden vi gör det bestämmer vi oss..vi drar mot Parma..11 mil uppåt..Jaap det gör vi!! Men först vill Jörgen gärna stoppa i mig lite föda..han tycker min ljuva stämma börjar låta lite spänd..Mään..skyll sig själv..han har en navigator(manlig sådan) men frågar mig vart vi skall åka..jag är inte uppdaterad på La Spezias avtagsvägar tyvärr..väldigt väldigt ledsen för det..glömde just den orten..men Parmas hela vägnät och gatnamn kan jag iallafall, älskling 😡..om inte navigatorn kan..ska alltså jag kunna..nä fråga du Oskar..jag fick mat sen..väldigt väldigt omgående..😂😂

Innan vi kommer till Parma, närmare bestämt ca 5 mil innan, tar vi ett nytt beslut..vi kör lite till och lägger oss på Södra sidan av Gardasjön..japp det gör vi..ändrar koordinaterna och gasar..blir bara en timme till..och förmodligen mysigare..där kan vi åka runt lite och även kanske göra en liten plan för nästa vecka..iallafall vart och åt vilket håll vi ska ta oss..det är såå härligt att inte veta vart man är på väg..då vi alltid har full koll annars..jag somnade ganska omgående efter det beslutet..så det gick ju fort den timmen..enkelt att ta såna beslut tycker jag..en timme hit eller i dit i bilen spelar ingen som helst roll..ja mycket lätta beslut eller som vi säger..- det fungerar väldans bra när vi har det uppdelat på det här viset..😂
Vi kom till en camping som heter Wien..ja vi är fortfarande i Italien, Gardasjön ligger där..fast man får för sig just då att man är på fel väg..vi får en plats, jättemysig..tar fram kommaframölen och kör "all in" ja ni vet hur det går till..😂.. på vår plätt och efter det går vi en riktigt härlig långprommis efter sjön, och det fläktar sådär skönt..det badas seglas och åks båt fortfarande, klockan är bara halv sju..vi tog rätt beslut igen och utan koll chansade på ort och camping..börjar tro man skall göra så här..bara ta nått ur luften istället för planera alla sevärdheter, vi vill ju egentligen bara njuta och vara!! Och det gör vi, i fulla drag!! 
Mannen går efter det och kollar faciliteterna och hämtar wi-fi kod..kommer glatt tillbaka med en Ny stol, ja vi satt ju sönder den ena på förra stället.. så nu har vi bara en..som nå fattiglappar..dom andra har hela hemmen med sig, inte vi, vi har en stol och ett camingbord och täcke att sitta på vi! Men vi har iallafall en Ny tv från BENGT i Örkelljunga..som aldrig är använd hittills..men vi har en..
Men han kommer tillbaka glad, dom hade en stol här att köpa, jag vill inte säga nått när han vecklar ut den..tänker han må upptäcka det själv..låtsas titta åt andra hållet och skrattar inombords..och han upptäcker det ganska raskt..det gör han..eftersom han ramlar baklänges och tittar upp på mig..jaa..han har köpt en barnstol min man. Men den är fin men oanvändbar..han lunkar tillbaka med den..mindre glad..imorgon ska vi inhandla en stol..jag lövar!!! 


Dags för avspolning efter dagens åkande och svettandes och döm om min förvåning..

..mannen är inne i zigenarlivet, nu hänger handduken liksom en bijouteri på kroppen..jag sa det redan första dan - man kanske går sådär efter ett tag..nää sa han väldigt rakt, man kan väl ha den i en påse..jag dööör..han vet nog inte om det själv..😂😂

Nu är det bara slut kvar på denna dag..och ja det känns som vi börjar komma in i detta livet riktigt ordentligt efter 16 dygn..


Dagens lärdom..var inte så planerande..våga chansa..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela